Hollós Péter: Sultai Dredge

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2014.10.27 00:11

 

 

 Jelenlegi standard környezetünket a midrange dekkek határozzák meg. Ahhoz, hogy sikeresek lehessünk egy ilyen metában, dekkünknek képesnek kell lennie az ilyen jellegű dekkek legyőzésére, vagyis olyan paklit kell építenünk, amely eredményesen veszi fel a küzdelmet a midrange dekkekkel. Megoldás lehet, ha alájuk (aggro) vagy föléjük megyünk (control), de mi is beállhatunk a sorba, egy „jobb” midrange dekkel. Ahhoz, hogy ezt sikerrel tehessük, fel kell mérnünk a terepet és elsőként meg kell válaszolnunk a következő kérdést:

 

Mire allergiásak a midrange dekkek?

 

Erre a kérdésre sokféle választ el tudok képzelni - általánosságban azt mondanám, hogy az olyan kártyákra allergiásak, amelyeket nem tudnak egyszerűen megoldani / figyelmen kívül hagyni. Ha olyan varázslatot hozunk létre, amelyre több kártyával kell válaszolniuk, az mindenképpen zavaró. Mivel a midrange dekkek csatában szeretnék eldönteni a mérkőzések kimenetelét, először is érdemes lenne egy olyan lényt keresnünk, amellyel meg tudjuk fogni őket. Mi az a lény, amelyet egyrészt nem lehet egy kártyával leszedni, másrészt tisztáldozatok nélkül nem lehet átütni rajta? A megoldást zöld lapjaink között keressük.

 


 

A Hornet Queen olyan útakadályt gördít ellenfelünk elé, amellyel bizony meggyűlik a baja – egy kártya általában nem tudja megoldani, a tömegirtásokat leszámítva legjobb esetben is két kártya kell a leszedéséhez (Hero’s Downfall + Bile Blight), ha pedig nincs rá válasz, akkor bizony az ellenfél lényei jóideig nem fognak nekünk sebet okozni. Butcher of the Horde? Stormbreath Dragon? Mantis Rider?

 


 

Itt úgysem fogtok átjutni – sem Ti, sem más; mert 5 repülő, deathtouchos lényt tettünk a pályára.Megtaláltuk tehát a lényt, amellyel játszani szeretnénk, most keresnünk kell egy dekket, amely képes a leghatékonyabb formában alkalmazni a Királynőt. Mi lehet hatékony alkalmazás? Természetesen a kártya többszöri kijátszása. Keressük meg tehát azt a lapot, amellyel lehetővé válik számunkra a Királynő többszöri játékba tétele.

 


 

Erebos Ostora. Az Ostor a temetőből képes egy körre játékba tenni az ott lévő bármely lényt, azzal a kitétellel, hogy a kör végén exile-ba kell helyezni. Ez valóban gond, de nem a Királynőnek – mert kit érdekel, hogy a Királynőt elveszitjük, ha a négy token még ezután is játékban marad? Az Ostor lehetővé teszi, hogy túladagoljuk a Királynőt, ráadásul, ami elhúzódó illetve agrró elleni játékokban szintén releváns – lifelinket ad lényeinknek, így javítva túlélési esélyeinket. Ha már belemászunk a graveyard és reanimálás témába, akkor keressünk ehhez még egy value lényt, hogy ne csak a lategame Királynőre támaszkodjuk, hanem korábban is meg tudjunk jelenni a boardon. A következő kulcskártya Sultai színekben keresendő:

 


 

Grave Titan Junior. Négy manáért érkezik, 3/3-as testtel,  releváns képességgel – amikor a pástra érkezik vagy támad, 3 lapot millezünk a dekktetőről, és ha beleakad legalább egy lény, akkor játékba tehetünk egy 2/2-es zombi tokent. Nagyon jól hangzik, ezzel biztosított lehet jelenlétünk középjátékban is, erre a három kártyára pedig már tudunk dekket építeni – kell egy zöld csomag, az erőforrások biztosítása érdekében (managyorsítás, lapelőny, temető feltöltése), kellenek megoldások a problémás permanensekre (fekete leszedések), és kell gyors befejező lap, amelyre nehezen tud bárki is választ adni (pl. egy hexproof-os nagy lény).

A dekk különböző variánsait mostanában többen is sikerrel megpörgették, az alábbiakban a nemrég lezajlott Pro Tourról és az azt követő los Angeles-i GP-ről választottam ki két szép példányt.

 

Whidisi - Christian Seibold

26. hely – Pro Tour Khans of Tarkir

4 Sidisi, Brood Tyrant

1 Soul of Innistrad

4 Hornet Queen

1 Sagu Mauler

3 Elvish Mystic

4 Satyr Wayfinder

4 Sylvan Caryatid

4 Courser of Kruphix

4 Murderous Cut

4 Whip of Erebos

2 Hero's Downfall

1 Silence the Believers

4 Temple of Malady

4 Llanowar Wastes

1 Wooded Foothills

3 Polluted Delta

4 Opulent Palace

1 Yavimaya Coast

3 Forest

3 Swamp

1 Island

Sideboard

1 Sagu Mauler

1 Soul of Innistrad

3 Thoughtseize

2 Disdainful Stroke

1 Empty the Pits

1 Necropolis Fiend

1 Sultai Charm

2 Negate

3 Drown in Sorrow

 

Sidisi Whip – Eugene Hwang

40. hely – Grand Prix Los Angeles

3 Elvish Mystic

4 Sylvan Caryatid

4 Satyr Wayfinder

3 Courser of Kruphix

2 Nyx Weaver

4 Sidisi, Brood Tyrant

1 Necropolis Fiend

4 Hornet Queen

1 Soul of Innistrad

4 Whip of Erebos

4 Murderous Cut

2 Hero's Downfall

1 Silence the Believers

4 Temple of Malady

4 Opulent Palace

4 Llanowar Wastes

1 Yavimaya Coast

3 Polluted Delta

1 Windswept Heath

3 Forest

2 Swamp

1 Island

Sideboard

1 Necropolis Fiend

1 Soul of Innistrad

2 Negate

2 Disdainful Stroke

1 Sagu Mauler

1 Dictate of Erebos

3 Bile Blight

3 Thoughtseize

1 Empty the Pits

 

Mind a két dekk ugyanazt a zöld alapcsomagot használja, az early game zöld motorján nincs is mit változtatni (egy Kruphix az eltérés a két dekk között). A Mystic manát gyorsít, a Caryatid fogja az aggrót, gyorsít és fixál, a Courser pedig blokkol és lapelőnyt ad, amellett, hogy segít tervezni a nyitott felső lapnak köszönhetően. A szokásos lapokon kívül – graveyard dekk révén – ezúttal 4 Satyr Wayfinder csatlakozik a klubhoz, segítségével négy lap fog a temetőbe kerülni, ennek a paklinak pedig ez a célja – temessük el a halottakat, de ne túl mélyre, még szükség lehet rájuk. Hwang még két Nyx Weavert is játszott, így töltve még tovább a temetőt, és így biztosítva egy extra blokkert early game-ben.

A leszedések mindkét dekk esetében egyeznek, a playset Cut egyértelmű – a telített temetőnek köszönhetően ezt a kártyát delve segítségével gyakran egy manáért fogjuk tudni kijátszani. A Cut-okat két Downfall és egy Silence the Believers egészíti ki – előbbit azért használjuk, mert a formátumon jelenleg minden fenyegetést képes megoldani (lényt és síkjárót egyaránt), utóbbit meg azért, mert gyakran szababulnak el a manáink, és nem ritka eset, hogy a Strive-ot is használni tudjuk, így akár egyszerre több lényt is leszedhetünk vele a végjátékban.

A kulcskártyákat illetően is megegyeznek a dekkek, a playset Ostor, Királynő és Sidisi elmaradhatatlan kelléke a dekknek, ezek tartják össze a paklit és ezen lapok miatt érdemes ezt a dekket választanunk. Ehhez a csomaghoz tartozik az egyetlen avatár, amely jelen van a standard metában – egy darab Soul of Innistrad egészíti ki ezt a csomag, amely Soul amellett, hogy 6/6, akár három lényt is visszavehetünk vele a temetőből, ami ennél a dekknél bizony igencsak releváns.

 


 

A szabadonválasztott rész az egyik esetben egy Sagu Mauler (6/6, hexproof, trample), amely lényt a dekkek jelentős része sehogy nem tud megoldani, a leszedések közül csak az End Hostilities viszi el (illetve szerencsétlen esetben még akár a Crackling Doom) – szóval elég stabil befejező kártyának mondhatjuk.

Hwang esetében a Fiend került maindekkbe, amely szintén gyors clock-ot rak az ellenfélre, amellett, hogy extra leszedésként is használhatjuk, ha a helyzet úgy kívánja. Látható, hogy egyik lény sem olcsó, de ez a dekknek nem probléma, a meccsek relatív sokáig tartanak és a manalények miatt várhatóan nem lesz gond kifizetni kijátszási költségüket, és mindketten túl jók ahhoz, hogy ne játsszuk őket.

A manabázis építésénél fontos szempont, hogy a játék korai szakaszában meglegyenek az álló zöld földjeink a manalényekhez; a harmadik körtől legyen egy kék manánk Sidisi-re, ezután pedig legyen meg a két fekete az Ostor és a Downfall miatt. A fentebb látható konfigurációk mindegyike tökéletesen kielégíti ezeket a kritériumokat (legalábbis elméletben).

A sideboard a dekk játszott színeinek köszönhetően szabadon, ízlés szerint variálható, játszhatunk counterspelleket, extra leszedéseket, kézszűréseket, további fenyegetéseket és meglepetéskártyákat is (pl. Dictate of Erebos), ahogy tetszik. Részemről valószínűleg ez lenne az egyik olyan dekk, ahogy egy Jace-t kipróbálnék side-ban – van interakciója a temetővel, finomítja a húzásainkat és ha a helyzet úgy alakul, időt is nyerhetünk segítségével, mindamellett, hogy ez a dekk képes lehet megvédeni, amíg eljut ulti-ig, így akár extra befejező kártyaként is tekinthetünk rá.

 


 

Végezetül nézzük meg, hogy néz ki a játék a paklival.

A temetőt használó paklik általános problémája az early game hiánya volt. Ha az első köröket azzal töltjük, hogy megpróbáljuk előkészíteni a temetőt (Commune of Gods és hasonló kártyákkal – amely kártya egyébként nem véletlenül hiányzik a listákból), mégpedig úgy, hogy a board-on nem jelenünk meg, akkor visszahozhatatlan tempóhátrányba kerülhetünk – ez pedig a jelenlegi formátumra hatványozottan igaz. Ha ilyesmiket csinálunk egy olyan világban, ahol a harmadik körben Mantis Rider-ek és Siege Rhino-k röpködnek, ne számítsunk túl sok jóra., éppen ezért a játék korai szakaszában a midrange szakaszt készítjük elő, hogy lépést tudjunk tartani a formátum gyors kezdéseivel.

Nyitásnak ott vannak a Mystic-ek – tiszta managyorsulás. Manapság egyszerű hátrányba kerülni a játék korai szakaszában egy Seeker vagy egy Rabblemaster megjelenésének köszönhetően és a Mystic lehetővé teszi számunkra, hogy hamar ki tudjuk játszani nagyobb manaigényű varázslatainkat. Egy Mystic és tappes földek nyitókézben szörnyen rosszak, és lategame-ban sem szeretnénk Mystic-et húzni, ezért csak hármat játszunk. Másik managyorsításunk a Caryatid – ő mindent tud, amit egy manalénynek tudnia kell: blokkol, rampel, fixál és nem hal meg mindenféle leszedéstől. Ott vannak még a Wayfinderek, amelyek kettős szereppel bírnak: segítenek megtalálni földjeinek és töltik a temetőt. A dekk általában 23 földet játszik (kivételek vannak, pl. Seibold is 24-et játszott a PT-on) és több 7-drop is szerepel a listában, így fontos, hogy időben megtaláljuk földjeinket. A Wayfinder a színek fixálásában is kulcsszereppel bír, hiszen négy lapot nézhetünk vele, és ha épp színt keresünk, ez releváns lesz; azzal pedig, hogy a többi három lap a temetőbe megy, előkészítjük a végjátékot.

Következő fázisban érkeznek a Kruphix-ok. Gyógyulás, földek, lapelőny, blokkolás – mióta kiadták, minden formátumon fontos erőforrás, aligha hiszem, hogy be kell mutatnom a formátum egyik legmeghatározóbb kártyáját. A másik használható 3-drop a Nyx Weaver – a self mill és a Necropolis Fiend-el ill. Murderous Cut-al való együttműködés miatt szeretik használni a pakliban (két extra lapot ad delve-hez, minden upkeep-ben), ráadásul képes visszahozni egy lapot a temetőből is.

Ezután eljutunk a közép- és végjátékhoz, mert mindez jól hangzik, de valahogy nyernünk is kéne. Kezdésenk itt van Sidisi, avagy Grave Titan Junior, aki millez, zombikat csinál és szépen ütöget is. Felveszi a harcot a Rabblemasterrel és a semmiből képes pillanatok alatt board-ot csinálni. Két 6-drop-unk következik, az első a Sagu Mauler, amely nagyobb, mint a legtöbb lény és szinte semmilyen leszedéstől nem hal meg, ami különösen az Abzan matchupban lesz fontos, mert ők sehogy nem tudják megválaszolni a Maulert. A másik hatosunk a fekete avatár, aki szintén nagyot üt, ugyanúgy 6/6-os, mint Simic társa, de ő extra value-val is rendelkezik, ha pástot ér, három lapot vehetünk vissza temetőnkből a kezünkbe (nyilván, a három legjobbat) – olyan, mintha elhúznánk egy Jace’s Ingenuity-t; ha pedig megél egy upkeep-et is, és el tud menni támadni, akkor elkezdődik az igazi móka – ezt már a legtöbb dekk valószínűleg nem fogja tudni feldolgozni.

A jelenlegi formátumban fontosnak érzem, hogy megfelelő mennyiségű interakciónk legyen az ellenfél dekkjével, másképpen nehezen tudnánk megverni pl. egy 3. körös Mantis Rider-t. A leszedéscsomag része így egy playset Murderous Cut. A kártya ebben a dekkben a régebbi formátumokat idézi – egy feketéért bármit leszedni ugyanis nem a Standard formátum sajátossága, ez pedig különösen fontos akkor, ha hátrányból játszunk, hiszen nem kell egy teljes kört eltöltenünk azzal, hogy egy releváns fenyegetést eltávolítsunk a pályáról – tudjuk a saját boardunkat építeni, amellett, hogy közben leépítjük az ellenfélét. A két Downfall a korábban már említett „mindent megöl” képessége miatt releváns, a Silence pedig a már szintén említett Strive miatt lehet releváns.

Ha meg kéne nevezni azt a Theros kártyát, ami a legtöbbet profitált a Khans of Tarkir-ból, akkor a Whip of Erebos-t nevezném meg. Jelenleg a formátum két legjobb dekkje a Jeskai Wins (vagy Burn, vagy Tempo, ahogy tetszik), ami egy burn deck; és az Abzan Midrange, ami egy fair 1-1 deck. A Jeskai deck nem képes megverni a konstant gyógyulást és Abzan dekk pedig nem tudja annyiszor megölni a lényeinket, ahányszor az Ostorral visszahozzuk őket (nem is beszélve a Hornet Queen tokenekről). Ez az egyik legnagyobb erőssége a Hornet Queennek, amely kártya csak most kezd igazán tündökölni, ez a dekk pedig valóban kihasználja a Királynőben rejlő lehetőségeket. Kijátsszuk a Királynőt, ha meghal, visszahozzuk – ezzel több meccset ott azzonnal meg is nyerünk; sem az Abzan, sem a Jeskai nem képes ezt az első meccsen megverni, így mai dekkünknek akármilyen tornán lehet esélye a végső győzelemre, hiszen esélyeink side után is megmaradnak.