Markos Dániel: Amonkhet szabályösszefoglaló

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2017.04.16 11:31

 

  

Április végén a boltokba kerül a Magic legújabb kiadása, mely ezúttal az egyiptomi ihletésű síkra, Amonkhetre kalauzol el minket. Ezen a síkon Nicol Bolas istenként uralkodott, majd mikor elhagyta, öt istenséget hagyott maga mögött, hogy őrizzék a síkot visszatértéig. Amonkhet lakói hozzájuk imádkoznak szükség esetén.

 

A kiadás lapjai április 28-ától (péntektől) játszhatók constructed formátumokon. A standardon ekkortól a Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch, Shadows over Innistrad, Eldritch Moon, Kaladesh, Aether Revolt és az Amonkhet kiadások lapjai játszhatók.

 

Marsterpiece Series: Amonkhet Invocations

 

 

Az Amonkhetben ezúttal 30 régi, erős varázsige kapott speciális foilos keretet. Ezek között vannak a kiadásban rendes formában megtalálható lapok; némelyik viszont régebbi lapok reprintje. Átlagosan 144 boosterenként lehet egyet bontani; azaz kicsit ritkábban, mint egy foil mythic rare-t.

 

Sealed versenyen az invocationök a pool részei, azaz szabadon használhatók pakliépítéskor. Draft során a boosterből ugyanúgy pick-elhetők és játszhatók, mint bármely más lap a boosterekben. Constructeden viszont csak azon a formátumon játszhatók, ahol eleve legálisak – azaz nem válnak a standard és/vagy modern részévé!

 

Amonkhet Story Spotlight lapok

 

 

Az Amonkheten zajló események öt kitüntettet lapot kaptak, amelyeken szövegdobozában egy planeswalker vízjel található. A vízjel – szokás szerint – nincs hatással a játékra.

 

Embalm

 

A balzsamozás révén a halott lényeidet visszahozhatod a temetőből, hogy újra szolgáljanak téged – múmiaként…

 

 

Az embalm egy aktivált képesség, ami akkor használható, amikor az embalmos lap a temetőben van. feltüntetett költség kifizetésével és a lap exile-ba helyezésével létrehozol egy tokent, ami a lap másolata lesz, de…

·         a színe csak fehér lesz;

·         nem lesz mana costja;

·         zombie lesz, de megtartja más lénytípusait.

Ezt a képességet csak a main phase-ben játszhatod ki, üres stack mellett.

 

Az embalm tehát tokent hoz létre – ezek megtalálhatók a boosterekben, de természetesen bármilyen más eszközzel jelezhetők.

 

A token pontosan azt másolja le, ami a kártyán van. Olyan dolgot nem másol le, ami akkor volt a kártya jellemzője, mielőtt az a temetőbe került volna.

 

A token mindemellett egy fehér zombi lesz 0-s mana costtal. Ezeket a tulajdonságokat viszont lemásolhatja más hatás.

 

Ha a bebalzsamozott lapnak van egy „enters the battlefield” triggere, vagy egy „as enters the battlefield” képessége, a token is megkapja ezeket a képességeket, és működésbe is lépnek.

 

Exert

 

Amonkhet legkeményebb harcosai mindenki keményebben megdolgoznak a dicsőségért. Ezek a lények támadáskor exertelhetők, s ezzel plusz képességeket kapnak.

 

 

Ha egy permanenst exertelsz, akkor az a következő untap stepedben nem untappel. Ezt akkor is megteheted, ha nem tappeled a permanenst, vagy már exertelted a körben. Utóbbi esetben a következő untap stepben az összes exert effekt hatása megszűnik (vagyis nem tart több körig).

 

Bár a fenti megfogalmazás elég általános, egyelőre az Amonkhetben kiadott lapok az exertelést csak bizonyos lények támadóként való kijelölésekor teszik lehetővé (nem kizárt, hogy következő kiadásban – Hour of Devastation – majd máskor is lehet permanenseket exertelni!). A támadók kijelölése után exertelni már nem lehetséges; illetve a battlefieldre támadóként tett lények sem exertelhetők.

 

Önmagában az exert csak egy untappelést tilt le; de az Amonkhetben található lapok az exerthez triggered ability-ket fűznek. Ezek a képességek még a blokkolás előtt kisülnek. Egy lényt akkor is lehet exertelni, ha a triggered képességnek nincs legális célpontja (nem mintha sok értelme lenne…).

 

Egy lényt csak akkor exertelhetsz, ha ezt egy képesség lehetővé teszi. A hasonló hatású képességek nem exertelik a lényeket.

 

Ha egy lény exerted, de a következő untap stepben nincs eltappelve (mert pl. vigilance-e van, vagy máshogy untappelték), akkor az exert untappelést letiltó hatása minden további nélkül megszűnik.

 

Ha elkontrollálod az ellenfeled egy lényét a kör végéig, az untappelődik az ellenféle untap stepjében, ugyanis az exert a te untap stepedre vonatkozik.

 

Aftermath Split lapok

 

A split lapok új formája az aftermath-os lapok. Ezeknek a tetejét rendesen kijátszhatod a kezedből; az alsó (aftermath-os) felét pedig csak a temetődből. Ezt nem muszáj ugyanabban a körben megtenned, de ha mégis, az kiváló eredményt hozhat.

 

 

Maga az aftermath három statikus képességet takar:

·         a lap ezen felét kijátszhatod a temetődből;

·         a lap ezen felét máshonnan nem játszhatod ki;

·         ha ezt a lapot a temetődből játszottad ki, exile-ba kerül, amint lekerül a stackről.

 

Az aftermath-os lapok meglehetősen furcsa keretet kaptak… a tetejük ugyanúgy áll, mint bármely lap, amit a kezedből játszhatsz ki; míg az aljuk oldalt van, mint más split kártyák. ez csak kényelmi funkciókat szolgál (jobban látszik a temetőben), de nincs hatása a szabályokra.

 

Minden split lapnak két fele van, de a stackre csak azt a felét teszed, amelyiket éppen kijátszod. Ilyenkor csak a kijátszott fél jellemzői érvényesek; a másik fél jellemzőt nem lehet figyelembe venni. Tehát ha pl. egy hatás megakadályozza, hogy zöld spellt játssz ki (Iona), csak a Lead felét nem játszhatod ki a lapnak, a Destinied felét viszont minden további nélkül.

 

Ettől még a split lapok egy lapnak számítanak. Például: ha eldobsz egy split lapot, akkor az csak egy lap dobásának számít; ha egy hatás kíváncsi a temetődben lévő instant/sorcery-k számára, akkor egy split lap egynek számít, nem kettőnek.

 

Viszont a split lapoknak két neve van. Ha egy hatás egy lap megnevezésére utasít (Meddling Mage), akkor csak az egyik felét nevezheted meg, nem mindkettőt.

 

Amikor a split lap nincs a stacken, a jellemzőit a két fél összesítése adja. Vagyis a Destinied/Lead egy zöld és fekete lap, ami egyszerre instant és sorcery, converted mana costja pedig 6. Ez utóbbi változás a korábbi szabályokhoz képest, ami szerint a CMC „2 és 4” volt, így például Kari Zev’s Expertise-zal ki lehetett volna játszani a Destiniedet. Mostantól tehát nem lehet.

 

Ha a main phase-edben játszod ki az aftermarth-os lap tetejét, és az létrejön, rögtön te kapsz prioritást, és kijátszhatod az alsó felét a temetőből, mielőtt más játékos reagálhatna.

 

Az aftermath-os lap alsó felét a temetőn kívül más zónából nem játszhatod ki, hiába tenné azt lehetővé egy hatás – ilyenkor csak a tetejét játszhatod ki. Ha viszont egy hatás azt teszi lehetővé, hogy egy lapot játssz ki a temetőből (Snapcaster Mage), akkor bármelyik felét választhatod. Ha ilyenkor az aftermath-os félre esik a választásod, a kártyát is exile-olni kell, ha lekerül a stackről.

 

Ha aftermath-os spellt játszol ki a temetődből, az mindig exile-be kerül utána, akár létrejön, akár megcounterelődik, vagy bármilyen más módon lekerül a stackről.

 

Cycling

 

A cycling vissaztérő kulcsszó-képesség. Nem minden lap jó minden szituációra – ebben segíthet a cycling: a felesleges lap eldobásával közelebb húzod magad a megoldáshoz; illetve esetenként plusz hatásokat is kiválthatsz ezzel.

 

 

 

A cycling egy aktivált képesség, ami akkor használható, ha az adott lap a kezedben van. A cycling költségének kifizetésével és a lap eldobásával egy lapot húzhatsz.

 

Számos cyclingos lapon van egy triggered ability, ami akkor lép életbe, ha cyclingolod a lapot; illetve vannak lapok, amelyeken olyan triggered ability-k vannak, amelyek lapok eldobásakor vagy cyclingolásakor lépnek életbe. Ezek a hatások mindig a lap húzása előtt jönnek létre. ezek a képességek nem spellek; tehát a Cancel és más, spellekre ható hatások nem hatnak rájuk.

 

Egy lapot akkor is lehet cyclingolni, ha a triggered ability-jének nincs legális célpontja. ez azért van, mert a cycling és a triggered ability két külön képesség. Ez azt is jelenti, hogy ha az egyik képességet megcounterelik (Disallow), attól még a másik létrejön.

 

-1/-1 jelzők

 

Az Amonkhet számos lapja - a korábbi kiadásokkal ellentétben - nem a lényeket erősítő +1/+1, hanem gyengítő -1/-1 jelzőket használ. Számos lap meg is jutalmaz ezért.

 

 

 

Egyes lények enters the battlefield képessége -1/-1 jelzőket tesz egy lényre, amit irányítasz. Ilyenkor magát a lényt is célozhatod.

 

Egy -1/-1 jelzős lénynek 0 vagy az alá is csökkenhet a toughnesse. Ebben az esetben a tulajdonosa temetőjébe kerül state-based actionként (ezeket akkor ellenőrzi a játék, mielőtt egy játékos prioritást kapna; illetve nem lehet rájuk reagálni), még akkor is, ha lény indestructible volt.

 

Hasonlóképpen egy -1/-1 jelzős lények 0 vagy az alá csökkenhet a powerje is. ebben az esetben nem oszt ki sebzést a támadás során. Ha egy hatás növelné a lény erejét, akkor a negatív erőt is figyelembe kell venni. Tehát ha egy -2/2-es lény +3/+3-mat kap, akkor az 1/5-ös lesz. Ha más  hatás a lény ereje alapján csinálna valamit (sebezne lapot húzna), akkor az 0-val számol.

 

Ha egy lényre +1/+1 és -1/-1 jelzők kerülnek, ezeket párosával kell levenni, amíg csak egyfajta jelző marad a lényen. Ez is state-based action.

 

Ha egy hatás megnövelte egy lény toughnessét, de -1/-1 jelzők is kerültek rá, a kör végén, a cleanup stepben előfordulhat, hogy amikor a hatás megszűnik, 0 vagy az alá csökken a toughnesse. Ilyenkor a lény state-based actionként a temetőbe kerül, majd a játékosok prioritást kapnak spellek illetve képességek kijátszásához (rendes körülmények között ezt nem tehetnék meg a cleanup stepben). Ha ezzel megvannak, újabb cleanup step következik.

 

Egyes képességek kíváncsiak arra, melyik játékos tett -1/-1 jelzőt a lényre. A legtöbbször a spellek és képességek „you”-val jelzik azt, hogyaz irányítójukra gondoltak, mint a Channelrer Initiate. A -1/-1 jelzőkkel battlefieldre érkező lényekre az irányítója teszi a jelzőket.

 

Discard triggerek

 

Számos Amonkhet lapnak van képessége, ami lapok cyclingolásakor vagy eldobásakor lép életbe.

 

 

 

Az ilyen képességek nem teszik lehetővé, hogy eldobj lapokat – ehhez egy másik hatás szükséges.

 

Ha cyclingolsz egy lapot, a „cycle or discard” trigger csak egyszer lép életbe. A két esemény lényegében azonos; a cyclinget csak tisztázásképp emelik ki ezek a lapok.

 

Ha a kör végén, a cleanup stepben dobsz lapot azért, mert több, mint hét lap van a kezedben, a triggerek életbe lépnek és a stackre kerülnek. Ekkor a játékosok prioritást kapnak spellek illetve képességek kijátszásához (rendes körülmények között ezt nem tehetnék meg a cleanup stepben). Ha ezzel megvannak, újabb cleanup step következik.

 

Sivatagok

 

Naktamun városát halálos sivatagok veszik körül.

 

 

A desert egy föld altípus, különösebb jelentés nélkül – így nem kapcsolódik hozzá mannaképesség sem. Egyes lapokat viszont érdekelhet ez az altípus.

 

Monuments of Gods

 

A sivatagok borzalmaitól a Hekma nevű védőfal óvja meg Amonkhet népét. Az isteneknek emelt monumentumok díjazzák a hívőket, akik lényeket idéznek meg.

 

 

Minden monumentumank van egy képessége, ami egy bizonyos színű lények költségét csökkenti. A másik képesség egy triggered ability, amely bármilyen lény (nem csak a meghatározott színű) spell kijátszásakor lép életbe.

 

Egy többszínű lény mindegyik különböző monumentumtól kaphat csökkentést – akár egyszerre is.

 

Egy lény költségének kiszámításához először a költséget növelő, majd a költséget csökkentő hatásokat kell figyelembe venni. A converted mana cost azonban változatlan marad.

 

Minden monumentum triggered ability-je a lény spell kijátszásakor lép életbe, és a lény spell létrejötte előtt kisül; még akkor is, ha az eredeti lény spell megcounterelődik.

 

Trials of Gods

 

A beavatottaknak öt kihívást kell teljesíteniük. Minden teljesített kihívásért egy cartouche-t amulettet kapnak, ami az adott isten mágiájával van átitatva.

 

 

 

 

A cartouche egy enchantment altípus; nincs különösebb jelentése, de egyes lapokat érdekelhet ez az altípus.

 

Ha a megcélzott lény illegális célpont lesz a cartouche spell létrejötte előtt, a spell megcounterelődik, és nem lép a battlefieldre.

 

Minden cartuoche egyben aura is, ami a saját lényedre tehető. Ha más játékos elkontrollálja akár a cartouche-t, akár az alatta lévő lényt, a cartouche illegális lényen lesz, így a tulajdonosa temetőjébe kerül state-based actionként.

 

Mindegyik Trialnak van egy képessége, amivel visszavehető a kézbe, ha kijátszol egy cartouche-t. Erre akkor van lehetőség, ha a képesség kisülésekor még a battlefielden van a Trial.

 

***

Ha további szabálykérdésetek van, keressetek fel egy bírót! Mi mindig segítünk.

Jó szerencsét a Prerelease-en!