ubcontrol: Locked out of the game

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2013.11.09 19:12

Ismeritek Bruno Mars Locked out of Heaven című számát? Na, nekem erről is a Magic jut az eszembe. Ennek kapcsán egy nagyon érdekes témán gondolkozom az utóbbi időben, a kártyák közti egymást erősítő kölcsönhatásról, a szinergiáról. Ilyen például a Theros előtti standardban a Forbidden Alchemy a Snapcaster Mage-gel, vagy jelenleg az Archangel of Thune és a Scavenging Ooze. A szinergia szélsőséges formája a kombó, amiről a későbbiekben külön tervezek írni. Ez az én értelmezésemben azonnali győzelemhez vezethet, gondolhatunk itt a Modern Splinter Twin-Pestermite, vagy a Legacy Rest in Peace-Helm of Obedience kombinációkra. A szinergia minősített esete az úgynevezett lock, a zár. Ennek lényege, hogy ellehetetlenítjük az ellenfél stratégiájának véghezvitelét. Vagy nem tud kitörni és veszít – akár a lock maga öli meg, akár azért, mert amíg a lock megtörésén erőlködik, egy lényünk agyonüti -, vagy annyira nagy áldozattal jár a kilépés, hogy emiatt jelentős hátrányba kerül, és ezért mi közelebb leszünk a győzelemhez. Az előbbi eset a hard lock, az utóbbi a soft lock.

Kedvenc hard lockom a Mindslaver-Academy Ruins plusz 12 manna. Amikortól kezdve először ténylegesen átvesszük az ellenfél körét, onnantól képtelenség kitörnie belőle. Miért? Mert minden döntést mi hozunk meg helyette, vagyis kasztolásait, föld lerakásait is mi szabályozzuk, természetesen a köre végén kitappoljuk a megmaradt földeket, így instantban sem tud mit kijátszani. Ez egyben win condition is, hiszen ő mindig új lapot húz, mi pedig mindig a Mindsleaver-t, amit Academy Ruins-sal rakunk decktetőre, ezért elmilleződik és mi nyertünk. Használja ezt a megoldást például Modernben a Monoblue Tron pakli, de Legacyban sem kizárt az előfordulása artifact, vagy Cloudpost alapú paklikban, bár jelenleg Tier 1-2 deckek nem játszanak vele.

Soft lock például a szintén kedvenc Counterbalance-Sensei’s Divining Top esete. Legacyban leginkább egy és kettő konverted mannaköltségű lapokkal játszanak, nulla és három, négy már ritkább, ötös főként a FoW és a Batterskull, ettől eltérő pedig inkább kivétel. Tehát valószínű, hogy a paklink tetején lévő három lap közül, amit a Top-pal meg tudunk nézni reagálva a CB triggerre, van olyan mannaköltségű, mint a kijátszott kártya. Amikor elhúzzuk a fúrót, az kerül a pakli tetejére, tehát az egyes mannaköltségű (leggyakoribb) spelleket bármikor megkánterelhetjük. Fetch földekkel és ismételt fúrással újabb lapokat nézhetünk meg, vagy Brainstormmal a kezünkből paklitetőre rakhatjuk a szükséges lapot, esetleg Enlightened Tutorral kikereshetjük a szükséges mannaköltségű kártyát. Mivel ez nem minden esetben sikerül, ezért nem feltörhetetlen ez a lock. Az Abrupt Decay remekül viszi a Counterbalance-ot, a lény alapú Cavern of Souls-os deckek ellen nem sokat ér.

Az ennél is finomabb zár az úgynevezett pszedudo lock, olyan mintha az lenne, de valójában nem az, hanem csak akadályozza az ellenfelet, de viszonylag könnyen megtörhető és igazából nem zárja ki őt a játékból. Ilyen a Vendilion Clique-Karakas. Az ellenfél end of draw stepjében kijátszuk, a legkomolyabb fenyegetést deck aljára tesszük a kezéből, majd esetleg blokkolunk egy támadó lényt és a Karakas-sal visszavesszük a Clique-t a kezünkbe minden körében. Lehet a kezében több fenyegetés, vagy a pakli aljára rakott kártya helyett egy még jobbat húzhat Clique után. Lewastelandelheti a Karaks-t, lelőheti a Cliquet. Sok kiút van belőle, de mindenképpen zavaró és hátrányba teszi az ellenfelet.

A lockok erőssége közötti különbség az ellenfél mozgásterében nyilvánul meg. A célunk, hogy teljesen kizárjuk a játékból, tehát elméleti lehetősége se legyen megtörni azt. Mit tehetünk mégis? Ezeket a zárakat felállításuk közben lehet megelőzni egyik elemük megkánterelésével, elpusztításával, exileolásával. Ha lockos pakli ellen játszunk érdemes már előre begyűjteni, megtartani a megoldás lapokat, mert a mohó versenyző hajlamos kockáztatni a mielőbbi lock érdekében és lehet, hogy nincsen felkészülve a megvédésére annak felállítása közben. Vagy a védelemre kell elhasználnia a lockhoz szükséges mannák egy részét és ezzel időt nyerünk. Infónk lehet arról, hogy a kezében vannak a szükséges lapok, de már nem tudja kijátszani mindet. Passzol. Thoughtseize-zel, vagy más dobatással egyszerűen kivesszük a kezéből a körünkben, majd erőlködhet, amíg újra meglesznek a szükséges darabok.

Néhány lock, amivel már találkoztam:

Wasteland-Life from the Loam: elsősorban színektől vágja el az ellenfelet, extrém esetben az összes földjét leszedi, így ellehetetleníti a játékát.

Humility-Moat: nem fognak tudni támadni a lények. Ezek a lapok külön-külön is erősek, ezért ha az egyiket megoldja az ellenfél, még mindig bajban lehet.

Rest in Peace-Enegy Field: nem tud megsebezni az ellenfél. Legnagyobb ellensége az Abrupt Decay.

Teferi, Mage of Zhalfir -Knowledge Pool és Teferi, Mage of Zhalfir -Omen Machine: móka EDH-ban találkoztam ezekkel. A Teferi csak sorcery castolást engedélyez, a KP és az OM esetében nem így kasztolnánk a lapokat, ezért nem tudja kijátszani a spelljeit az ellenfél.

Contamination-Bitter Blossom: feketét nem játszó deckek ellen totális zár, de máskülönben is jelentős hátrányt okoz az ellenfélnek.

Emrakul, the Aeons Torn-Eye of Ugin: Legacyban a 12 Post pakli játsza, alkalmanként 30-40 mannát is ki tud nyerni egy körben. Ha feláldoztatjuk, vagy instant tömegirtással elpusztítjuk az Emrakul-t az Eye of Ugin megint kikeresi miután visszakeveredett a deckbe.

Time Vault-Voltaic Key: nagy Vintage klasszikus. Amikortól működésbe lép, csak nekünk lesz körünk, tehát az ellenfelet kizártuk a játékból. Egy Tezzeret the Seeker segíthet az egyik darab kikeresésében, majd abban, hogy körönként két extra kört kapjunk.

Trinisphere-Smokestack/Tangle Wire: hacsak nincs nagyon sok mannája az ellenfélnek, nem fogja tudni megoldani a helyzetet, amíg mi jelentős board state előnyre teszünk szert.

Jace, the Mind Sculptor-Armageddon: miután lent van a Jace-ünk, kijátszuk a földpusztítást, majd el faith seal-oljuk a földjeit a paklija tetejéről.

Lehet ezeknél jóval összetettebb is a konstrukció: Yosei, the Morning Star-High Market-Kamic Guide-Karador, Ghost Chieftain, mely eltappeli és tappelva tartja az ellenfél földjeit és akár minden permanensét is.

A lényeg, hogy a lapok együttes hatása több legyen, mint a kártyáké külön-külön, ezáltal az ellenfelet nehéz helyzetbe hozzuk, zárat tegyünk a stratégiájának megvalósítására, amit muszáj neki kinyitni, ha nyerni akar.

Neked mi a kedvenc lockod?