Board Game Addicts Aréna Mesterei teszt

Szerző: tigger / Kategória: Aréna Mesterei / Dátum: 2023.10.12 13:53
Pakliépítős kártyajáték kártyahúzás nélkül? Elsőre furcsán hangozhat, ám jobban belegondolva egy olyan játékot kapunk, ahol a szerencsének igazából nincsen szerepe, ezáltal csak a tudásod és döntéseid befolyásolják a játszma kimenetelét. Az Aréna Mestereiben - egy magyar fejlesztésű TCG-ben (Trading Card Game) - edzőket alakítotok, akik egy eposzi küzdelemben mérkőznek meg egymással, célotok pedig 4 ellenséges lény megsemmisítése, vagy meghatározott időkeret esetén minél több elpusztítása. Egyszerűen hangzik, nem? Nos, annyira azért mégsem az.
 
A játék során minden körödben kijátszhatsz a kezedből 1 lényt a frontvonalad valamelyik üres helyére. Ezek a teremtmények rendelkeznek egy típussal, amely meghatározza, milyen mezővel kell rendelkezned ahhoz, hogy egyáltalán játékba kerüljenek, illetve ezek a „zsetonmezőnek” nevezett lapok akár extra képességeket is biztosíthatnak. Ezeken a területeken zsetonokat is gyűjtünk, amelyek erősebb lények megidézéséhez és új képességeket adó kártyák kijátszásához szükségesek. Apropó képességek: összesen 4 fajta található a játékban: passzív, támogató, aktív, és támadó. Ezek rendkívül változatosak (akár két ugyanolyan nevű lény is rendelkezhet eltérő képességekkel), ráadásul a lények olykor a típusuktól eltérő színű hatással is rendelkezhetnek.
 
Ebből kifolyólag a harc rendkívül taktikussá válhat, és oda kell figyelnünk, milyen színű képességekkel rendelkeznek saját és ellenfelünk egységei. A harc során először a kezdőjátékos kijelöli, melyik hatást használja; ha ez egy támadás, akkor a célpontját is megjelöli az ellenfél kártyája fölött. Miután az egyik játékos végzett ezzel, a másik játékos is végrehajtja ezeket a lépéseket, ám ő már előnyben van, hiszen tudja, ellenfele milyen akciókat választott, így fel tud rájuk készülni, és kisakkozhatja, mi a legjobb reakció. Emiatt a játék egy folyamatos adok-kapokká válik, ahol akár már körökkel előre is tudunk tervezni a kezünkben és a frontvonalon lévő lapok miatt. Érdemes ráadásul a paklinkat is úgy felépíteni, hogy ne csak 1-2 típus ellen legyünk hatékonyak, hanem próbáljunk meg mindent lefedni; nem tudhatjuk, ellenfelünk milyen kombókkal készül.
 
A harc végeztével összeszámoljuk a sérüléseket, és azok a lények, amelyeknek a kitartása elfogyott, a gödörbe kerülnek; minden egyes elhullott lényért ilyenkor felvehetünk egy kártyát a mellékünkből, ezzel egy új lehetőséggel kiegészítve tervünket. A játékot nem csak megnyerni lehet azonban, hanem el is veszíteni: ha a Harc fázis kezdetén nincsen lényünk a frontvonalon, azonnal buktuk a játszmát.
 
Értékelésünk néhány játék után a következő:
 
Pozitívumok:
+ Nincsen a szerencsének szerepe: amit eltervezünk, az meg is valósítható, és csak az ellenfél húzhatja keresztbe, nem pedig a lapjárás.
+ Az előző pont miatt remek taktikai párbajokat lehet vívni, és minél jobban ismeri az ember a kártyákat, annál jobb érzés egy győzelmet kivívni.
+ Kicsi pakli: nem szükséges sok kártya ahhoz, hogy összerakjuk első paklinkat (10-15 lap). Ez a kedvező árú csomagok miatt ráadásul nem is olyan nagy befektetés; természetesen egy valóban ütős csapathoz már nagyobb variáció szükséges, de cserélgethetünk is játékostársainkkal, megalkotva Dream Teamünket.
+ Egyedi grafikák, tartós kártyák: a kártyák minősége kiváló, a mi tapasztalatunk alapján védőzni sem szükséges őket, a grafikák pedig a legtöbb esetben tetszetősek, és bár szokatlanok, nekünk bejöttek.
Negatívumok:
- Meredek tanulási görbe: bár ez nem feltétlenül rossz dolog, mert mi szeretjük a bonyolult játékokat, a rengeteg kifejezés és kulcsszó miatt azonban van mit tanulni, és ez nem csak az első játékra vonatkozik. Időt igényel minden mechanikának a kiismerése, és ez a pakliépítéskor is nagy szerepet játszik.
- Furcsa kulcsszavak: a társasjátékokból és számítógépes játékokból ismert kifejezések (életerő, mana, temető, stb.) nem úgy szerepelnek itt, ahogy azt várná az ember. Nehéz megszokni, hogy az életerő = kitartás, a mana = zseton, és a kártyákon szereplő leírások sem feltétlenül értelmezhetőek könnyedén. Minden kifejezés szerepel a szabályban, azonban…
- …a szabály sajnos nehezen olvasható, nem jól tagolt, és emiatt egy kezdő játékosnak valóban nagyon akarnia kell ezt a játékot, hogy tovább olvasson az első néhány mondat után. Ennek a javítása már folyamatban van, így remélhetőleg az új kiadás már kezdőbarátabb lesz.
- Ha valaki playmatet is vásárolna a játékhoz, mindenképpen olyat válasszon, amely nem túl színes, ugyanis ellenkező esetben a terep nehezen átláthatóvá válik.
Bár a TCG-k és LCG-k világa nem annyira áll közel hozzánk, látjuk a fantáziát az Aréna Mestereiben, és a hasonló játékokat kedvelőknek mindenképpen tud valami újat mutatni, ráadásul magyar termékről van szó, így szurkolunk, hogy a kissé telített piacon is meg tudja állni a helyét!