Kenyeres Ákos - Judge rovat – Regular event

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2013.10.02 17:54

Sziasztok,

mai számunkban egy két gyakran előforduló problémát fogok kivesézni. Mint már sokan tudjátok, a Metagames versenyeken, nyugodtan hívhattok, ha judge-ra van szükség, akkor is segítek, ha éppen meccs közben vagyok. Az itteni írás Regular versenyekre vonatkozik (FNM-ek, Prerealese-ek stb.) a competitive versenyeken sokkal szigorúbbak a büntetések, de a szabályok ugyan úgy érvényesek.

Elsődlegesen kicsit feleleveníteném a jelenlegi missed trigger szabályokat. Kezdjük azzal, hogy mi is az a trigger: Minden triggered ability-nek van egy kiváltó eseménye, ez a kártyán meghatározott formában található:

„[When/Whenever/At][trigger event], [effect]”

Tehát minden triggered ability a fenti kulcsszavak egyikét tartalmazza, ezek után következik a kiváltó esemény, majd a trigger hatása. Amikor olyan esemény történik, ami megfelel a követelményeknek az ability automatikusan triggerel. Egy triggerelt ability külön entitásként létezik a stacken, és ugyanúgy lehet rá reagálni, mint egy spellre, csak ehhez nem kötődik kártyalap.

 

 

 

Pontos rulingot itt olvashattok:  http://wiki.mtgsalvation.com/article/Triggered_ability

Most, hogy tudjuk mi is számit triggernek lehet a missed triggerekről beszélni: Az elfelejtett triggereket, az ellenfélnek nem kell jelezni, mindenki a sajátjáért felelős. Spectator (néző) nem szólhat bele a játékba, ha valaki elfelejtett egy triggert (fontos, hogy triggerekről beszélünk, ha játékhiba történt, abba bele lehet szólni, erről lentebb bővebben írok).

Különböző triggerek, és mikor kell jelezni, hogy nem felejtetted el:

A játékra vizuálisan nem ható trigger. Pl: As this creature enters the battlefield, it gets +2/+0 until end of turn. Ezek automatikusan resolválnak, nem kell külön jelezni, csak akkor amikor változást hoz a játék státuszra: sebez egy ellenfélnek. Ekkor, ha ez egy 2/2-es Minotaurus volt, és azt mondod, kapsz 4 sebet, akkor minden Ok, ha azt mondod, kapsz 2 sebet, majd később veszed észre, hogy valójában ő 4-et sebezne, akkor már jelezted, hogy te bizony nem voltál tudatában ennek a triggernek, és azt elfelejtetted.

Célponttal rendelkező trigger: ezeknek meg kell jelölni a célpontot, amikor a stackre kerülnek, pl Firefist Striker batallion triggere: „Battalion — Whenever Firefist Striker and at least two other creatures attack, target creature can't block this turn.” A célpontot ki kell jelölni neki, a támadók kijelölése lépésben.

Hogyan kezeljük az elfelejtett triggereket FNM-en?

May-es trigger: ez a legegyszerűbb, úgy kell kezelni, mintha a játékos azt választotta volna, hogy nem él vele.

Nem may-es triggerek: Ezeket bizony el lehet felejteni, ide rengeteg minden tartozik (evolve, célponttal rendelkező batallion, Voice of Resurgence tokenjének kirakása…). Hogyan kezeljük ezeket regular versenyeken? Ha észreveszed, hogy elfelejtetted, elsősorban kérdezd meg az ellenfeled, feltheted-e a triggert a stackre. A judge is ezt fogja elsőre kérdezni, mivel ezeken a versenyeken a szórakozás a cél, itt általában ez is elég. önbíráskodóan ne tégy semmit, ha nem vagy biztos a dologban hívj judge-ot, ő majd megítéli, hogy a trigger elfelejtése óta mennyi idő telt el a játékban, volt-e bármilyen döntés, amit ez alapján hoztak a játékosok, és akkor eldöntheti, hogy felteszi a stackre neked a triggert, ami akkor resolválni fog. Egy elfelejtett triggert az ellenfél a stackre tetethet veled a judge-al.

Game Rule Violation:

Játékszabályok megszegése, ide is sok minden tartozik, sokszor összekeverik az elfejtett triggerekkel, és ennek a cikknek az a célja, hogy ez ne forduljon elő olyan gyakran. Ezeknél a hibáknál, mindkét játékos köteles odafigyelni, és jelezni a hibát, illetve néző is beleszólhat a játékba (megkéri, hogy tartsatok szünetet, mert hibát vett észre, és idehívja a judge-ot).

Példák:

-    A játékos nem megfelelő színű manákat tappelt, vagy nem elegendőt. (gyakori hiba: Burning tree emissary-t castolsz 2 vörösért, majd a triggered ability-je által kapott RG manából, kiteszel egy RR-be kerülő lényt. )

-   Castolsz egy spellt és nem követed az utasitásokat: Titan’s strength: „Target creature gets +3/+1 until end of turn. Scry 1– ha itt elfelejtesz scry-olni, az nem missed trigger, hanem Game Rule Violation (GRV), ezt az ellenfelednek is figyelni kell, és jeleznie is kell, ha elfelejted. Mert rá van írva a spellre, hogy ezt kell csinálni.

A bestow képesség működése még továbbra is sok kérdést vet fel:

Egy bestow-os lénynek két féle költsége van. Alap esetben lényként kerül a stackre, és mint Creature spell kell kezelni (counterelhető Essence scatterrel, de mivel enchantment is, ezért annullal is lehet counterelni). Ha alternativ cost-al fizeted (bestow) akkor, egy Enchantment – Aura spellként van jelen a stacken, ami megkapja az enchant creature képességet (Counterelhető Annul-al, de essence scatterrel nem). Ha bármi flash-t ad a lénynek, akkor azt lehet flash-esen bestowolni, hiszen a kezedben creature card, és a stacken lesz aura spell.

Ha bestowolod egy lényre, és resolváláskor, illegális a célpontja (megölték a lényt, shroud-os lett stb..) akkor lényként fog a battlefieldre érkezni. Ha bárhonnan játékba rakja egy utasítás pl: whip of Erebos, lényként érkezik a boardra. Ha eltűnik a lény amit enchantol (meghal, megszűnik lénynek lenni), akkor lecsatolódik, és lényként folytatja pályafutását. Egy támadó lényen az aurák nem tappelődnek, tehát ha megölik a lényt amin bestowolva volt egy másik, akkor az untappelve lesz a battlefielden. Ha auraként már a legutóbbi köröd kezdete óta te irányítod , és megszűnik aura lenni (lelövik a lényt, amit enchantol), támadhat abban a körben.

Szóval, figyeljetek oda a másik játékára is, mindenki jobban fogja élvezni a játékot, ha szabályosan folyik, és ne féljetek judge-ot hivni, Regular versenyen, nincsenek komoly büntetések, kivéve, ha valaki ugyanazokat a hibákat követi el, vagy csal.

Végszóként megemlíteném, mi az amit a Wizards nem tolerál semmilyen körülmények között:

-   Megvesztegetés: nem ajánlhatsz fel semmit, hogy az ellenfél feladja neked a játékot, nem dönthetitek el kockadobással sem. Ezek megszegése kizárással járhat. (Regular versenyen is)

-   Csalás: bárminemű csalás azonnali kizárással és eltiltással jár, vannak olyan játékhibák, amiket competitive szigorúan büntetnek, különben csalásra adhatna okot (pl: extra kártya húzása, azonnali game loss-t jelent. Scry-oltál és véletlen a kezedbe maradt a kártya -> gameloss, ha többször előfordul, akkor vizsgálat nőhet ellened csalás vádjával ennek eredménye lehet kizárás is)

-    Lopás, berendezés rongálása, fenyegető viselkedés, mind a súlyos problémák közé tartoznak, se a wizards se a magices társadalom nem tolerálja. (Nem csak a boltból, hanem nemzetközi szinten minden magices eventről kitilthatnak ezekért)

 

Üdvözlettel az Izzet Mágus: „The Izzet learn something from every lesson they teach