Tóth Miklós: Magic Szabálysarok - A regenerálás

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2013.11.04 22:50

 

 

A regenerálás és a Totem Armor

 

1. A regenerálás

 

A könnyebb magyarázat érdekében egy egyszerű képesség használatán keresztül szeretném bemutatni a regenerálás működését: vegyük a „G: Regenerate [this creature]” szövegű képességet.

 

Ez egy egyszerű aktivált képesség, amit onnan tudunk, hogy kettőspont van benne. Mint minden aktivált képesség, van neki egy költsége (minden, ami a kettőspont előtt van), és van egy hatása (minden, ami a kettőspont után van). Ebből persze az is következik, hogy ez az aktivált képesség, ugyanúgy működik, mint bármelyik másik aktivált képesség, vagyis:

 

Bármikor (ha van prioritásod) aktiválhatod, bármennyiszer, ahányszor csak el tudod költeni a képesség költségét. S mint az összes többi aktivált képességnél, itt sincs semmilyen további feltétel - nem kell, hogy a lény sebzett legyen, avagy kapjon egyáltalán valaha sebzést. Ez tehát a regenerációt adó képesség kijátszását nem befolyásolja. Ha aktiválod, akkor felmegy a stackre, és a sikeres kisülésekor a hatása az lesz, hogy a lény regenerál.

 

A regenerálás maga egy helyettesítő hatást jelent, egy pajzsot a lény körül - ez a pajzs a jelen példában a fentebb említett akitivált képesség kisülésének az eredményeként kerül rá a lényre. Ahányszor kijátszod a fent említett képességet, annyi regenerációs pajzs fog a lényre kerülni. Nézzük, hogy mi lesz ennek a pajzsnak a hatása:

 

A lényre sikeresen rákerült regenerációs pajzs (a helyettesítő hatás) a várólista (stack) használata nélkül érvényesül - a helyettesítő hatások mindig egy adott eseményre várnak, hogy elérkezzen, és amikor az megtörténne, akkor azt részben vagy egészben egy másik eseménnyel (vagy többel) helyettesítik. Az eredeti esemény létre sem jön. A regenerálás esetében a várt esemény: „az adott körben legközelebb elérkező, a permanenst érő destroy-hatás”. Amikor ez az esemény elérkezne, a regeneráció három dologgal fogja helyettesíteni ezt az eseményt:

1. A permanens befordul (tap).

2. Minden sebzés eltűnik róla.

3. Ha csatában volt, eltűnik onnan.

Mindhárom esemény tehát, a destroy-hatás helyett történik.

 

A lényeg: amikor a képességet aktiválod, akkor te ezt a regenerációs pajzsot aktiválod, teszed rá a permanensre, a képesség tehát közvetlenül mást nem csinál, csak a láthatatlan védőburkot aktiválja a permanensen. Onnantól kezdve az magától működik, várva a legközelebbi destroy-hatást az adott körben - ami ha nem is jön el soha, ez nem akadályozza a permanensre korlátlan számú pajzs rátételét. Ha pedig lesz destroy-hatás az adott körben, akkor történhet csak meg a fenti hármas esemény. Ahány pajzsot ráraksz a permanensre, annyi destroy-hatást élhet túl az adott körben.

 

Egy fontos dolog: Semmi egyebet nem tud a regenerációs pajzs helyettesíteni, csak destroy-hatásokat. Nem mindenki tudja, de egy lény, aki halálos sebzést kapott, szintén destroy-hatásba hal bele, kizárólag ezért véd a regenerálás a halálos sebzéstől is. De ahol ilyen hatásról szó nincs, azok ellen hatástalan, így például:

1.      sacrifice hatások, pl. Diabolic Edict

2.      exile-ba küldő hatások pl. Path to Exile

3.      legenda szabály, planeswalker egyediség szabály

4.      bármilyen hatás, ami a lény Toughness értékét nullára, vagy az alá csökkenti, pl. Infect képességű forrás, Mutilate.

 

Gyakori probléma még, hogy mi a helyzet, ha normál sebzés és –1/-1, vagy hasonló hatás is van a lényen, de a Toughnesse még nem nulla. Ha például egy 5/5-ös lény kap harcban 3 normál sebzést, utána pedig egy másik hatás ad neki két –1/-1 countert, akkor ő még mindig egy 3/3-as lény, akin van három sebzés, tehát destroy hatás éri, amitől a regenerálás megmentheti.

 

2. A Totem Armor képesség

 

A Totem Armor egy statikus képesség, amely helyettesítő hatásként működik. A regeneráláshoz hasonlóan ez a hatás is csak destroy-hatást tud helyettesíteni, és semmi mást, illetve ez is eltűnteti a permanensről az összes sebzést. De ezen kívül semmi más köze nincs a regeneráláshoz.

 

Mindössze annyi hatása van az ilyen képességű auráknak, hogy ha destroy-hatás érné a permanenst, akkor helyette:

1. Minden sebzés eltűnik róla.

2. Az aura maga elpusztul.

 

Szemben tehát a regenerációs pajzzsal, itt a harcból nem tűnik el a lény és nem is kell eltappelni. A fentieken kívül a Totem Armornak semmilyen más hatása nincs.

 

Mivel nem regenerálásról van szó, természetesen gond nélkül helyettesíthet a Totem Armor olyan destroy-hatásokat is, amelyeknél a „can’t be regenerated” szöveg szerepel – pl. Wrath of God. Azonban erre is vonatkozik, hogy sacrifice-t, legend rule-t, illetve más, nem-destroy hatásokat nem tud helyettesíteni.

 

3. Több regenerációs pajzs, illetve Totem Armor hatása

 

Ha több Totem Armor képességű Aura van egy permanensen, esetleg regenerációs pajzs is van rajta, akkor a permanens irányítója dönti el, hogy melyik aura, illetve regenerációs pajzs helyettesítő hatása lépjen érvénybe. Ha több ilyen Aura van, csak az fog közülük elpusztulni, amelyiknek a hatása az irányító választása szerint életbe lépett.

 

Akelir