Tóth Miklós: Magic Szabálysarok - A síkjárók

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2013.11.04 22:57

 

 

A síkjárók

  

Kezdjük mindjárt az elnevezéssel: „Planeswalker”, és nem „Plainswalker”. Nem síkságokon szaladgálnak, hanem síkokon.

 

A Planeswalker egy laptípus. A csatatéren lévő Planeswalker egy permanens – mint bármely más, csatatéren levő kártya (vagy token), aminek Planeswalker a típusa (type).

 

A Planeswalker nem lény (mert a Creature az egy külön laptípus). Így pl. a „destroy target creature” szövegezésű lapok a Planeswalkerekre nem hatnak.

Nem célozhatóak a Planeswalkerek azokkal a lapokkal sem, amelyeknek játékos vagy lény (vagy Enchantment, vagy Artifact vagy Land) lehet célpontja, mert a Planeswalker ezek közül egyik sem. A permanenseket célzó lapok (pl. destroy target permanent) viszont célozhatják.

 

Ha több azonos Planeswalker-típusú síkjáró van a csatatéren egyszerre, ugyanazon játékos irányítása alatt, akkor ez a játékos kiválaszt közülük egyet, és azon kívül az összes többi a tulajdonosának temetőjébe kerül. Itt tehát nem az azonos név számít, mint a legendáknál, hanem az azonos síkjáró-altípus (subtype). Tehát Ajani Vengeant és Ajani Goldmane egymás mellett nem létezhet ugyanazon játékos irányítása alatt.

 

A Planeswalker saját fő fázisban, üres várólistánál játszható ki. A Planeswalker is varázslat (spell) amikor kijátszod, így normál módon counterelhető. A csatatérre érkezésekor annyi Loyalty jelzőt kap, amennyi a jobb alsó sarokba nyomtatott szám értéke.

A Planeswalker nem lény, tehát nincsen P/T értéke, nem támad, nem blokkol. Csatában viszont úgy támadható, mint egy játékos, azaz a támadó lények támadhatják az ellenfelet, vagy annak valamelyik Planeswalkerét. Ezt a támadók kijelölésekor kell a támadó játékosnak eldöntenie, támadhat természetesen az egyik lény játékost, a másik lény síkjárót, a harmadik egy másik síkjárót, szabadon.

 

A Planeswalkert támadó lények ugyanúgy blokkolhatóak, mint a játékost támadók. A Planeswalker nem üt vissza a lényekre. A Planeswalkert támadó lények csak az őket blokkoló lényekbe vagy a Planeswalkerbe tudnak majd sebezni, a játékosba semmiképpen, akkor sem, ha az összes blokkoló lényt eltüntetik előlük, a Planeswalkerrel együtt, és a lénynek még akár Trample képessége is van.

 

Ha a Planeswalker sérülne (bárhogyan), ennek hatására annyi Loyalty jelzőt veszít, amennyi sebzést kapott. Ha a Loyalty jelzők száma nullára, vagy az alá csökken, a síkjáró a temetőbe kerül.

 

A Planswalkereknek jellemzően több aktivált képessége van. Ezeket "sorcery sebességgel" lehet használni - vagyis csak a saját fő fázisodban, és csak ha a várólista üres. Egy körben egy Planeswalkernek csak egy képessége használható, és az is csak egy alkalommal.

 

A képesség használatának költsége, hogy Loyalty jelzőt kell rátenni vagy levenni a Planeswalkerről. Hogy tenni vagy levenni kell, azt a képesség előtti szám előjele mutatja. Hogy mennyit kell rátenni/levenni, azt a szám értéke mutatja. Csak az a képessége használható, aminek a költsége kifizethető (tehát nem vehetsz le róla több jelzőt, mint amennyi rajta van).

 

A Planeswalker közvetlenül nem célozható sebző varázslatokkal (mert azok jellemzően csak lényt vagy játékost célozhatnak), de az ellenséges játékost érő sebző varázslat/képesség sebzését a varázslat irányítója átirányíthatja az érintett játékos Planeswalkerébe. Azaz az ellenfeledet érő, egy általad irányított forrásból származó nem-csata sebzést küldheted az ellenfél Planeswalkerébe. Pl. ha egy Shock-ot lősz az ellenfélbe, és az létre is jön, mondhatod azt, hogy a Shock sebzése a Planeswalkert érje. Ilyenkor az adott forrás összes sebzését a Planeswalkerbe kell irányítanod, nem oszthatod meg az ellenfél és a Planswalkere(i) között. A téged érő sebzést viszont te nem irányíthatod át a Planeswalkeredbe.

 

Figyelem: Mindig csak kizárólag sebzés (damage) irányítható át, a sima „lose life” sohasem.

 

Mivel e legutolsó rész szabályaiba sokan belekavarodnak, holott igen fontos, négy pontba összeszedtem a feltételeket, amit tudni kell. Ha sebzést akarsz síkjáróba irányítani, annak az alábbi négy feltétele van:

1.      A sebzés ne legyen harci sebzés.

2.      A sebzés irányítója te legyél.

3.      A sebzés közvetlenül az ellenfeledet érje.

4.      A síkjáró, akibe irányítani szeretnél, annak az ellenfélnek az irányítása alatt álljon, aki a sebzést elszenvedi.

 

Ha a fenti négy feltétel bármelyike hiányzik, akkor nem tudsz átirányítani egyáltalán.

 

Még egy pár jó tanács a végére:

-          Az átirányítás egy helyettesítő hatás, ezért kizárólag akkor kell megmondanod, hogy át akarsz-e irányítani (és hogy melyik síkjáróba), amikor a sebzés már ténylegesen megtörténne (a sebzést okozó varázslat/képesség kisülne).

-          A versenyszabályok miatt, ha közvetlenül az ellenfél síkjáróját „célzod” egy sebző varázslattal, azt úgy kell értelmezni, hogy az ellenfeledet célzod, és majd át fogod irányítani a sebzést a síkjárójába. Ha az ellenfeled erre nem reagál, akkor e döntéseden már nem tudsz változtatni, köteles vagy a megjelölt síkjáróba irányítani a sebzést.

-          Minden varázslat (és képesség) hatásait a kártyára írt sorrendben kell végrehajtani. Ha tehát kijátszol egy Blightning-ot, az ellenfeledet célozva, akkor először a sebzés történik meg, vagyis el kell döntened, hogy a síkjáró, vagy a játékos sérül, és neki csak ez után kell kiválasztania, hogy melyik két lapot dobja el.

-          Ha az aktív játékos sikeresen a csatatérre hoz egy síkjárót, akkor azonnal ő fogja megkapni a prioritást utána (lásd az első cikket e sorozatból, a prioritásról). Ha e prioritást azonnal arra használja fel, hogy a síkjáró egyik képességét aktiválja – mondjuk olyat, amelyikkel plusz Loyalty counterek kerülnek rá – akkor azok a counterek már rajta lesznek, mielőtt az ellenfélnek lehetősége lenne reagálni. Ha tehát egy 3 loyalty counterrel megérkező síkjárót lehoz, például Jace Beleren-t, majd azonnal használja az első képességét, akkor Jace-en már 5 loyalty lesz, így az ellenfél sehogy sem tudja megölni pl. egy Lightning Bolt-tal. Ez azért van így, mert ahogy fentebb is írtam, az aktivált képességek költsége minden, ami a kettőspont előtt van a szövegezésben, költség pedig sohasem kerül stackre. Amikor a játékos aktiválja a képességet, a költséget úgy fizeti ki, hogy rápakolja (vagy leveszi) a countereket – a képességnek természetesen csak a hatása kerül stackre.

 

Akelir